Miasto Stołeczne Warszawa

Warszawa jest zielonym miastem. Dzięki Wiśle w centrum prawie ¼ jej powierzchni składa się z parków, skwerów i ogrodów.Warszawa jest więc Europejską metropolią, oferującą zwiedzającym powiew świeżego powietrza.

Centralne położenie Warszawy w Europie, wygodne międzynarodowe połączenia turystyczne, jak również stabilność gospodarcza i polityczna spowodowały, że Warszawa przyciąga wydarzenia na skalę międzynarodową.

Organizacja UEFA EURO 2012 ™ i wielki sukces imprezy zwiększył ambicję miasta, by częściej było ono gospodarzem takich imprez. Warszawa nadal wspina się w rankingach miast, w które warto inwestować i utrzymuje rozwój w szybkim tempie.


Warszawa jest wiodącą metropolią w Środkowej i Wschodniej Europie pod względem liczby metrów kwadratowych nowo wybudowanej przestrzeni biurowej (ponad 400.000 metrów kwadratowych), ubiegającej się o certyfikację środowiskową (LEED lub BREEAM*) – według raportu „Going Green In Eastern Europe”, sporządzonego przez Jonesa Langa LaSalle (Marzec 2012 r.). I tak na przykład Rondo 1 – największy „zielony" budynek Środkowej i Wschodniej Europy znajduje się właśnie w centrum Warszawy. Wdrażanie nowych projektów tego rodzaju zapewni Warszawie pierwsze miejsce pod względem liczby metrów kwadratowych istniejącej „zielonej” powierzchni biurowej.

System komunikacji miejskiej

Bezpieczny, szybki i wygodny transport publiczny jest zachętą dla mieszkańców i turystów metropolii do pozostawienia samochodów i skorzystania z autobusu, metra lub tramwaju, tym samym zmniejszając szkodliwy wpływ na środowisko. To jest impuls, który zachęca do realizacji wielu inwestycji dotyczących środków komunikacji miejskiej.

Wymiana taboru, rozbudowa metra, utworzenie systemu publicznych parków, obiektów „Park & Ride" (Parkuj i Jedź) i powiązanych systemów połączenia pomiędzy tymi środkami transportu publicznego, w tym wspólny bilet dla komunikacji miejskiej są działaniami, które przekonują mieszkańców Warszawy do wyboru takiego sposobu poruszania się po mieście. Transport publiczny w Warszawie został uznany za najlepszy w sondażu opinii publicznej na temat transportu publicznego w pięciu największych miastach Polski.

Starsze modele autobusów już teraz znikają z ulic Warszawy i są zastępowane przez pojazdy niskopodłogowe, klimatyzowane i specjalnie zaprojektowane dla osób niepełnosprawnych i rodziców z dziećmi w wózkach. W ciągu ostatnich trzech lat Warszawa zamówiła ponad 400 nowoczesnych, „czystych” pojazdów na potrzeby komunikacji miejskiej. Od 2011 roku stolica wprowadza pierwsze hybrydowe autobusy i tramwaje, które odzyskują energię z procesu hamowania.


Warszawskie metro rozbudowuje także swój tabor w sposób przyjazny dla środowiska – w przetargu na nowe pociągi, aż 48% kryteriów oceny ofert przetargowych dotyczyło środowiska: zużycia energii elektrycznej, systemu utrzymania pojazdów i przyjazności dla środowiska.

We współpracy z RWE Polska Warszawa przygotowuje projekt pilotażowy dotyczący popularyzacji samochodów elektrycznych. Powstały już pierwsze punkty ładowania pojazdów elektrycznych. Takie pojazdy już są stosowane przez policję miasta i Zarząd Transportu Miejskiego. Biorąc pod uwagę, że stukilometrowa podróż kosztuje 3 zł (mniej niż 1 euro), jedynym poważnym ograniczeniem pozostaje wysoka cena samochodów elektrycznych, która spadnie wraz z większą dostępnością punktów ładowania.

Po Warszawie - rowerem

Coraz więcej mieszkańców Warszawy pozostawia swoje samochody w domu i wsiada na rower. W 2012 roku miasto uruchomiło system bezobsługowych wypożyczalni rowerów Veturilo, który się hitem wśród mieszkańców. Świadczy o tym rekordowa liczba 250 tyś wypożyczonych rowerów w ciągu pierwszych trzech miesięcy. Nowe stacje rowerowe pojawiają się w centrum miasta i na jego obrzeżach – rowery można teraz wypożyczać na stacjach metra, głównych terminalach komunikacji miejskiej oraz w pobliżu kampusów uniwersyteckich. W sumie około 2500 takich rowerów jeździ po ulicach stolicy i można je wypożyczyć na 144 stacjach.

Po rejestracji online rowerzyści mają do dyspozycji najdłuższą sieć ścieżek rowerowych w Polsce - około 310 km.
Rower jest najtańszym środkiem transportu w mieście. Pierwsze 20 minut jest bezpłatne.  Za kolejnych 40 minut opłata wynosi tylko jeden złoty, a za drugą i trzecią godzinę - 3 i 5 złotych (ok. 1 euro). Koszt czwartej i każdej następnej godziny wynosi 7 złotych (około 2 euro). Dla porównania jeden bilet autobusowy kosztuje 4,40 złotych (ok. 1 Euro), co sprawia, że jazda rowerem jest tańsza, zdrowsza i nierzadko szybsza.


W 2012 roku Warszawa powołała rzecznika praw obywatelskich na potrzeby wszystkich kwestii odnoszących się do transportu rowerowego, któremu powierzono zadanie, między innymi, połączenia istniejących ścieżek rowerowych w długie trasy komunikacyjne tworzące spójny system, zadanie utworzenia osobnych pasów ruchu dla rowerzystów na drogach publicznych, a przede wszystkim dbania o rozwiązania techniczne i kampanie społeczne na rzecz poprawy bezpieczeństwa rowerzystów.

Warszawa – zielone miejsce do życia

Tereny zielone zajmują 28% miasta. Obejmują one skwery, trawniki, lasy i parki, w których historia i sztuka łączą się z naturą. Największym z nich (76 ha) jest XVIII-wieczny park Łazienki Królewskie otaczający letnią rezydencję ostatniego króla Polski. W tym parku, najczęściej odwiedzanym przez mieszkańców i turystów, znajduje się znany na całym świecie słynny pomnik Fryderyka Chopina. W każdą niedzielę latem, okolica wokół pomnika zamienia się w salę koncertową na świeżym powietrzu, z występami na żywo i muzyką Fryderyka Chopina, najbardziej znanego na świecie mieszkańca Warszawy.


Popularnym miejscem romantycznych spacerów są ogrody na dachu biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Atmosfera skupienia i nauki wchodzi w doskonałą harmonię z zielenią i panoramicznym widokiem na Wisłę.
Oprócz 76 parków, zajmujących w sumie 286 ha, inne przyciągające atrakcje obejmują ogrody botaniczne, ZOO i graniczący z Warszawą, jeden z największych parków narodowych w Polsce – Kampinos, wraz z Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. Owe enklawy leśne oferują wiele możliwości obcowania z naturą, indywidualnego wypoczynku i rekreacji, zdobywania wiedzy w ośrodkach edukacyjnych i muzeum lub wędrówki szlakami przyrodniczymi przez fascynujące siedliska leśne. Kampinos leży w zasięgu komunikacji miejskiej i oferuje takie możliwości spędzania czasu jak piesze wycieczki, jazda na rowerze i jazda konna. Znajdująca się w pobliżu Wisła oferuje możliwość uprawiania sportów wodnych, wycieczki łodzią oraz wycieczki piesze i jazdy na rowerze wzdłuż jej brzegów. Wszystko to oznacza, że Warszawa jest miastem dobrym do pracy, ale także wspaniałym miejscem na relaks.

Na pięknej Wiśle

Przez centrum Warszawy przepływa Wisła – ogromna rzeka, na której brzegach zamieszkują liczne gatunki dzikich zwierząt. Należą do nich łosie, jelenie, rysie rude, bobry, wydry i norki. Fundusze pochodzące z inicjatywy Europejskiej Life+ umożliwiają ochronę siedlisk dla kluczowych gatunków ptaków w dolinie środkowej Wisły. Jest to jedna z ostatnich nieokiełznanych rzek w Europie, w przypadku której ochrona zagrożonych gatunków idzie w parze z ambitnymi planami otwarcia rzeki dla miasta.

Najwcześniej wiosną 2013 r. rozpocznie się pierwszy etap najważniejszych inwestycji na Wiśle w historii – pełna rekonstrukcja bulwarów nad rzeką, od samego Centrum Nauki Kopernik po Podzamcze. Wraz z niezwykle popularnym Multimedialnym Parkiem Fontann będzie to jedna z największych atrakcji Warszawy.


Od maja 2011 r. Warszawa posiada nową atrakcję dla mieszkańców i turystów. Fontanny multimedialne zostały otwarte w parku pomiędzy Starym Miastem wpisanym na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, a Wisłą. Ich 367 dysz wytryskuje do 30 tysięcy litrów wody na minutę. Strumienie i wodotryski oświetla ponad 300 kolorowych reflektorów LED. Olśniewające animacje laserowe pojawiają się w mgle wytrysków, przy akompaniamencie muzyki, zarówno klasycznej (Chopin) jak i rozrywkowej.


Multimedialny Park Fontann składa się z dwóch dużych fontann – większa z nich posiada powierzchnię wynoszącą ponad 2200 metrów kwadratowych, a fontanna liniowa ma około 120 metrów długości i jest nazywana organem wodnym. Dzieci mogą bawić się w pobliskim wodnym placu zabaw (tzw. brodziku) o powierzchni 140 metrów kwadratowych.


Nowe bulwary staną się ulubionym miejscem spacerów i przejażdżek rowerowych. Na plaży obok Stadionu Narodowego zostanie wybudowany nowy pawilon plażowy z kawiarnią, toaletami i szatniami.

W 2012 r. rozpoczęły się prace nad budową pierwszej przystani w Warszawie. Zapomniany i zniszczony Stary Port Czerniakowski będzie prawdziwą oazą dla łodzi i barek. Wraz z rewitalizacją brzegu rzeki w Warszawie będzie budowany malowniczy 28 kilometrowy szlak rowerowy wzdłuż rzeki Wisły i połączy on północny i południowy koniec miasta.


Warszawa, czysta stolica - świadomość ekologiczna


Ekologia i ochrona środowiska zaczyna się od upowszechniania wiedzy i kampanii społecznej. W ramach stołecznego programu edukacji ekologicznej nawet najmłodsi uczniowie - w większości z przedszkoli i szkół podstawowych - uczą się zachowań ekologicznych. Dorośli mieszkańcy również stają się bardziej świadomi małych, prostych czynności, które pomogą im żyć w harmonii ze środowiskiem. Od 2006 r. Warszawa organizuje dni recyklingu – imprezę piknikową, podczas której zbierane są niechciane materiały, takie jak odpady elektroniczne, itp. W zamian za plastikowe butelki i zużyte baterie można otrzymać sadzonki geranium, zioła lub ogrodowe rośliny iglaste.


Dzisiaj Warszawa rewolucjonizuje system segregacji, zbierania, przetwarzania i recyklingu odpadów. Nowe zasady oznaczają, że mniej odpadów trafia na składowiska i dużo więcej zasobów jest odzyskiwanych i ponownie stosowanych. Nowemu systemowi segregacji będzie towarzyszyć szeroka kampania mająca na celu informowanie i edukowanie społeczeństwa. Warszawa organizuje wiele inicjatyw środowiskowych, czego dowodzą nazwy wybranych projektów: Święto Drzew, Godzina dla Ziemi, Piknik w Dniu Klimatu i Dzień bez Samochodu.

Oczyszczalnia ścieków „Czajka"


Już w 2006 r. prezydent Warszawy obiecała oczyścić Wisłę, czyli innymi słowy wyeliminować wstydliwy problem odprowadzanych do rzeki nieoczyszczonych ścieków z miasta o dwóch milionach mieszkańców. Dzisiaj Warszawa oczyszcza wszystkie swoje ścieki, a rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków „Czajka" jest największym do tej pory projektem z zakresu ochrony środowiska w Europie, finansowanym z funduszy Unii Europejskiej. Koszt tego programu inwestycji wyniósł ponad 4 mld złotych, z czego około połowa była współfinansowana przez Unię Europejską.


Czajka zajmuje powierzchnię prawie 53 ha, czyli taką samą jak sto boisk do piłki nożnej. Przy jej budowie wykorzystano 24 tysięcy ton stali.


Projekt został zrealizowany w sposób przyjazny dla środowiska. Specjalny pochłaniacz znajdujący się pod Wisłą popycha odpady między brzegami rzeki w wyniku różnic ciśnienia, co oznacza wyeliminowanie kosztów operacyjnych, zmniejszając potrzebę stosowania zewnętrznych źródeł energii.

Projekt „Partnerstwo dla Klimatu”

Projekt „Partnerstwo dla Klimatu” został zapoczątkowany latem 2008 roku, jako platforma współpracy i wspierania wydarzeń towarzyszących 14. Konferencji Klimatycznej COP 14 w Poznaniu. Miasto Stołeczne Warszawa jest partnerem Platformy od samego początku jej powstania. Do roku 2011 Platforma działała pod patronatem Ministerstwa Środowiska, od roku 2012 inicjatywa kontynuowana jest przez Miasto Stołeczne Warszawa.


Celem Platformy „Partnerstwo dla Klimatu” jest prowadzenie wspólnie z Partnerami kompleksowych, innowacyjnych działań edukacyjnych i promocyjnych związanych z problematyką zmian klimatu. W ramach Platformy organizowane są różnego rodzaju wydarzenia o  zróżnicowanym charakterze, m.in. konferencje, debaty, happeningi, wystawy, które mają na celu zwiększanie świadomości społecznej z zakresu ochrony klimatu.


Partnerami „Partnerstwa dla Klimatu” są organizacje i instytucje reprezentujące bardzo różnorodne środowiska, m.in. jednostki administracji rządowej i samorządowej, ambasady, organizacje pozarządowe oraz instytucje, dla których ochrona klimatu stanowi priorytet. Pokazują one swoimi dokonaniami troskę o środowisko, a udziałem w „Partnerstwie dla Klimatu” dają dowód swojemu zaangażowaniu w kwestie ochrony przyrody i świadomości, że tylko wspólne działanie może zagwarantować sukces.


Przedsięwzięciem inaugurującym powołanie „Partnerstwa dla Klimatu” był zorganizowany w sierpniu 2008 roku w Warszawie na Nowym Świecie „Piknik z Klimatem”. Wydarzenie to cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno wśród mieszkańców miasta, jak i osób odwiedzających Warszawę. „Piknik z Klimatem” organizowany jest w Warszawie corocznie w ostatnią niedzielę wakacji, wpisując się w harmonogram warszawskich imprez. Wydarzenie to pozwala Partnerom Platformy zaprezentować podejmowane działania, jak również zachęcić odwiedzających do refleksji nad tym, jakie znaczenie ma wpływ naszych nawet drobnych zachowań na zmiany klimatu, pokazując jednocześnie jak małe zmiany w naszym codziennym życiu mogą wpłynąć na zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery.


Warszawa stawia na zrównoważony rozwój we wszystkich obszarach działalności miasta. Realizuje m.in. „Plan działań na rzecz zrównoważonego zużycia energii dla Warszawy w perspektywie do 2020 roku – Action Plan.”, którego zadaniem jest wskazanie instytucjom miejskim, mieszkańcom i wszystkim podmiotom działającym na terenie miasta kierunków i sposobów działania w zakresie zrównoważonego zużycia energii. Jest również organizatorem i aktywnie uczestniczy w wielu projektach, akcjach i kampaniach, w trakcie których edukuje mieszkańców w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym ochrony środowiska, ochrony klimatu, efektywności energetycznej, transportu przyjaznego dla środowiska i odnawialnych źródeł energii.

Współpraca międzynarodowa

Warszawa jest jedynym miastem w Polsce i po Berlinie, drugim w Europie Środkowej współpracującym w ramach inicjatywy C40 Large Cities Leadership Group towards Climate Change. Współpraca również odbywa się w ramach organizacji Inicjatywy Klimatycznej Clintona i stowarzyszenia Eurocities. Działalność ta zaowocuje realizacją konkretnych programów - termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, wydajnego energetycznie oświetlenia ulicznego i wprowadzenia przyjaznych dla środowiska praktyk dotyczących wody, ścieków i gospodarki odpadami. Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz jest przewodniczącym Eurocities – sieci współpracy między europejskimi metropoliami.

W 2009 r. Warszawa została sygnatariuszem tzw. Porozumienia między burmistrzami na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych o przynajmniej 20% do roku 2020. Inicjatywa ta powstała pod patronatem Komisji Europejskiej, po przyjęciu przez Radę UE Pakietu klimatyczno - energetycznego, w ramach którego planowane jest między innymi, zmniejszenie zużycia energii i zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w UE o 20% do roku 2020.
W celu wspierania odnawialnych źródeł energii Warszawa, Klagenfurt, Rawenna i Turyn zobowiązały się do przeprowadzenia badań i specjalistycznych pomiarów oraz stworzenia wspólnej strategii na rzecz promocji i wykorzystania energii odnawialnej w miastach. Warszawa jest liderem tego projektu zwanego „Cities on Power”.

Warszawa gospodarzem konferencji ONZ w sprawie zmian klimatu


Wybór Warszawy jako gospodarza konferencji ONZ w sprawie zmian klimatu został ogłoszony w grudniu 2012 roku na konferencji klimatycznej w stolicy Kataru, Doha. Organizacja tego szczytu w stolicy Polski oznacza, że Polska będzie sprawować prezydencję w trakcie konwencji klimatycznej od listopada 2013 roku do listopada 2014 roku.


Warszawa jest miastem o bogatej historii i świetlanej przyszłości. Warto tu przyjechać, warto zobaczyć miasto i na pewno warto zakochać się w nim.


Więcej informacji i pomysłów dla turystów znajduje się na stronie turystycznej Warszawy: warsawtour.pl